Tuesday, May 21, 2013

Wahai Manusia


Wahai Manusia,

Benarkan diri ku menjengukmu,
Sewaktu kau menjamah makanan.
Sedang aku melihat riak wajahmu,
Terfikir sejenak dua betapa seleranya.

Diriku masih di bawah melihat mu di atas,
Selesa sungguh diri mu di situ,
Berdudukan kerusi; Meja berlapikan kain,
Berpinggankan makanan; Bercawankan minuman.

Masih aku melihat gerak-geri jari-jemari mu,
Yang berjalan-jalan untuk mendapatkan nikmat mu itu.

Engkau mula memandang ke arah ku,
Aku kata aku mahu simpati, Aku mahu akan simpati.
Lalu kau lemparkan sedikit sisa makanan mu,
Berlari-lari aku mendapatkannya.

Tetapi walau makanan berlandaskan lantai kotor yang dipijak-pijak oleh kamu,
Tetap aku berterima kasih kepada mu wahai Manusia.
Dengar, wahai Manusia.


:- penulisan ini tentang kucing semata-mata

No comments:

Post a Comment